Mai hír: az USA legnagyobb kiadója, a helyi lapkiadás meghatározó szereplője, a Gannett fizetőssé teszi online portfólióját, ingyenes csak az országos USA Today marad. A modell a New York Times-féle féligáteresztő fal lesz: havonta 5-15 cikk ingyenes lesz, utána csörög a kassza.
A hír két szempontból is érdekes. Egyrészt azért, mert pont a nagy hal marad szabadon, a sok kicsi (kisebb) kerül a fizetős fal mögé. Ez akár lehet üzenet is, hogy a helyi információkban ugyanúgy ott az eladható érték, mint a globális nagyságok exkluzív / gazdasági / niche tartalmaiban. Illetve a Gannett esetében még sarkosabban: a helyi információkban van az igazi érték, tartalomértékesítési potenciál - az országos hírekért a kutya nem fizet.
Másrészt innentől egy érdekes meccsnek lehetünk szemtanúi: vajon a Gannett vagy az USA helyilappiacán ugyancsak mértékadó Digital First elképzeléseit igazolja a jövő?
Utóbbi - a Journal Register és MediaNews kiadók ügyeit menedzselő - vállalat vezetője, John Paton ugyanis a radikális nyitottság (és nem mellesleg a print radikális digitalizálásának) híve, és CEO-ként megvalósítója is. A napokban a szaklapokat bejárt előadásában úgy érvel: a trend az, hogy a tartalom megy a fogyasztóhoz, nem pedig fordítva. Ennek ellenállni butaság - a hirdetésekkel támogatott tartalmat ingyen és okosan terjeszteni pedig nyerő. A megosztott tartalom befolyást és aktív olvasótábort fial - a hirdetők pedig ezért befolyásért és az aktív olvasótáborért fognak sorban állni.
Paton egyébként a nyomtatott sajtó üzleti modelljéhez foggal-körömmel ragaszkodó kollégáknak intézett beszólásairól is híres, ezúttal is köpött egy aranyat:
(...) crappy newspaper executives are a bigger threat to journalism’s future than any changes wrought by the Internet.
Kíváncsi vagyok.